Mangel på søvn er risikofaktor

En god nats søvn er ingen luksus men en nødvendighed for os alle

 

Undersøgelser viser, at udmattelse og træthed udgør et sikkerhedsproblem i enhver branche. Det bekymrer det maritime erhverv, hvor sikkerheds- og sundhedsrisici både eksisterer på kort og lang sigt for dem, der arbejder i skiftehold.

 

Forskellige undersøgelser, som fx “Horizon-projektet” og “Martha-projektet” har konkluderet, at én af hovedårsagerne til udmattelse er mangel på søvn. Med andre ord er årsagen altså lange arbejdsdage og mangel på hvile. En træt medarbejder har større risiko for at komme til skade. En lang række ulykkesopklaringer har peget på træthed og udmattelse som årsag til ulykken. Søvnmangel fører til nedsat koncentrationsevne, og vi reagerer langsommere, hvilket øger risikoen for fejl.

 

De to organisationer har også angivet undtagelser fra de generelle krav. Det betyder, at hviletidsperioder på 10 timer ikke må reduceres til mindre end 6 fortløbende timer, hvis reduktionen ikke strækker sig over mere end to dage og ikke udgør mindre end 70 timer i en 7 dages periode.

 

Det handler om sikkerhed og sundhed

”En god nats søvn” er ikke blot en luksus. Det er en absolut nødvendighed for et menneskes helbred og evne til at koncentrere sig. Behovet for søvn kan sammenlignes med sult eller tørst, og det er lige så vigtigt som sund kost og motion. Jo længere menneskekroppen ikke får hverken mad eller drikke, jo mere sulten og tørstig bliver den.

 

Det samme koncept gælder for søvn. For lidt søvn kan føre til et forringet immunforsvar, forhøjet blodtryk og diabetes. Natarbejde betyder, at man arbejder på et tidspunkt, hvor hjernen er klar til at sove, hvilket kan medføre øget reaktionstid. Hjernen tænker langsommere, og evnen til at koncentrere sig falder. Det er i særlig grad tilfældet mellem kl. 03.00 og 05.00, hvilket betyder en større risiko for fejl og ulykker.

 

Hjælp dig selv

Her er nogle tips, der kan hjælpe dig til at nedbringe træthed og udmattelse under en nattevagt eller hjælpe dig til at sove godt efter en vagt.

 

En person, der arbejder i mørke i en funktion med lav aktivitet, bør forsøge sig med lette fysiske øvelser, som fx løb på stedet. Det kan give kroppen et boost og holde hjernen skarp. Ved at spise frugt og gulerødder samt drikke en enkelt kop kaffe, kan man opfriske og stimulere hjernen.

 

For at sove godt efter en vagt skal man være afslappet og forberede sig ved så vidt muligt at undgå forstyrrelser fra sine omgivelser som fx lys og støj fra radio eller mobiltelefoner. Nedbring behovet for søvn ved at tage en kort lur på 15-20 minutter. Endelig skal man altid huske at spise sundt og nærende, når man skifter sine arbejdstimer og arbejder om natten. SEAHEALTH’s ”Søvn og Hviletid” giver dig flere tips og yderligere vejledning i forhold til at sove godt.

 

VEJLEDNING SIKRER ALLE NOK HVILE

SEAHEALTH’s ”Søvn og Hviletid – Hvordan kan vi gøre det bedre” er en vejledning til redere, skibets management og individuelle søfarende, der som målsætning har at levere inspirerende løsninger ved at kaste et friskt blik på arbejdsplanlægning og samtidig sikre nok hvile til hvert individ.